انواع نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان + 33 مدل عکس جدید و جذاب

روزانه ساختمان‌های زیادی ساخته می‌شود که هر کدام نمایی متفاوت و جدید دارند. به همین خاطر سازنده‌ی هر ساختمان سعی دارد، نمایی متفاوت و زیباتر از دیگر سازه‌ها ایجاد کند. در این مطلب از کارخانه تولیدی بتن پیش ساخته آشیان نو انواع نمای ساختمان را بررسی می‌کنیم. برای انتخاب نمای ساختمان علاوه بر زیبایی باید استحکام، دوام و کیفیت را نیز مدنظر قرار داد. در حال حاضر در کشور ایران نمای ساختمان به دو سبک مدرن و کلاسیک طراحی و ساخته می شوند. در این میان هر سبک با متریال و طراحی متفاوتی ارائه شده و قیمت‌های متغیری دارند. البته قیمت نما در آپارتمان بسته به تعداد طبقات افزایش می‌یابد. در ادامه با انواع نما در ساختمان و چندین مدل نمای ساختمان جذاب آشنا می‌شویم و جدیدترین متریال برای ایجاد نما را بررسی خواهیم کرد. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع نمای ساختمان

همانطور که گفتیم ساختمان‌های جدید در دو سبک ساخته می‌شوند. اما این دو سبک محدود به یک نوع متریال نخواهد شد. اگر بخواهیم تعدادی از انواع متریال نمای ساختمان را نام ببریم:

  • نمای کرتین وال
  •  نمای ترمووود
  • نمای کامپوزیت
  • نمای سرامیک
  • نمای آجری
  • نمای سنگ
  • نمای چوبی
  • نمای بتن اکسپوز
  • نمای لوور آلومینیومی
  • نمای رومی
  • نمای استرچ متال
  • نمای شیشه ای
  • نمای جی اف ار سی (GFRC)
  • نمای اسپایدر
  • نمای مونولیت
  • نمای فایبر سمنت
  • نمای بایرامیکس

برخی از این نماها متریالی گران قیمتی دارند و برخی دیگر را می‌توان با قیمتی اقتصادی اجرا کرد. در کل متریال نمای ساختمان شامل انواع چوب، آجر، فایبر سمنت برد، سیمان، شیشه و … خواهد بود. انتخاب متریال برای طراحی نما ضروری بوده و عواملی همچون زیبایی، مقاومت، هزینه متریال و اجرای ماده را دربر می‌گیرد. گرچه طراحی نمای ساختمان، روز به روز جدیدتر و جذاب‌تر می‌شود اما افراد انتخاب خود را بر اساس روحیه، سلیقه، قیمت و محبوبیت نما انجام می‌دهند. در بخش‌های بعد سعی داریم انواع نمای جدید ساختمان و پرطرفدار را بررسی کنیم تا سطح آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهید و بتوانید انتخابی رضایت بخش داشته باشید.

انواع نمای ساختمان 1

نمای بتن اکسپوز

اگر به صنایع بتنی علاقه مند باشید، قطعا از نمای بتن اکسپوز نیز استقبال می‌کنید. در تولید این نما رقابت سنگینی ایجاد شده است. اما متاسفانه برخی از تولیدکنندگان بی تجربه نمی‌توانند کیفیت بالای این محصول را به مشتریان ارائه دهند. علت این امر نیز استفاده از مواد اولیه نامناسب در تولید می‌باشد. بتن اکسپوز توانسته نماهای جذاب و متفاوتی را تولید کند. نما با طرح بتن، چوب، سنگ و… اما دوام و ماندگاری بالا. اگر بخواهیم این ماده را به دقت بررسی کنیم، باید از مستحکم بودن آن صحبت کنیم. علت این استحکام خاصیت چسبندگی سیمان بوده و در هر شرایطی می‌تواند این خاصیت را حفظ نماید.

حتی زمانی که در مجاورت تغییرات جوی و محیط های دارای رطوبت بالا قرار گیرد. جالب است بدانید که اگر این ماده را با اصول مهندسی و طراحی خاص به عمل آورند، می‌تواند برای انواع نمای داخلی ساختمان نیز جذاب باشد. بتن اکسپوز دارای تنوع در شکل ظاهری و قابلیت ساخت و تولید در ابعاد مختلف است. این ماده می‌تواند با سطحی صاف و صیقلی یا دارای تخلل باشد. طراحان نمای ساختمانی می‌توانند جهت خرید بتن اکسپوز ابعاد مدنظر خود را به صورت کاملا منحصر به فرد سفارش دهند و طیف گسترده‌‌ای از این ابعاد را در اختیار داشته باشند. این نما مناسب محیط مسکونی، اداری، تجاری و… است.

نماهای جدید ساختمان

نمای جدید ساختمان

انواع نمای ساختمانی

مدل نمای ساختمان

انواع نمای ساختمان 2

انواع نمای ساختمان 3

نمای میکروسمنت

میکروسمنت یک متریال نوین و مدرن است که مزایای بسیار زیادی دارد. این ماده یک پوشش منحصر به فرد شناخته شده و از جنس پلیمری ، کامپوزیت آلی – معدنی بر پایه سیمان ، مواد افزودنی و رنگدانه های معدنی و رزین می باشد. از جدیدترین، متفاوت‌ترین و جذاب‌ترین نماهای حال حاضر میکروسمنت است. از این متریال برای نمای خارجی و کالبد ساختمان استفاده می‌‌شود و به ظاهر آن هویت می‌بخشد. یکی از پوشش‌های نوین پلیمری – سیمانی، میکروسمنت نما است. این نما قابلیت اجرا برای کف های خارجی ، پله های بیرونی ، دیوار یا فضاهای داخلی مانند سرویس بهداشتی ، پله و … را دارد.

بنابراین می‌توان گفت این نما برای داخل و خارج ساختمان کاربرد دارد. جالب است بدانید که میکروسمنت در سطوح افقی ، عمودی و مورب قابل اجرا می‌باشد. زیرا بدون محدودیت در متراژ و ابعاد و اندازه است و سطحی پیوسته ، یکپارچه و بدون درز و شکافی را ایجاد می‌کند. تنوع این متریال به شما حق انتخاب می‌دهد و می‌توانید آن را با ظاهری مات ، براق یا نیمه براق انتخاب کنید. نمای میکروسمنت مناسب فضاهای مسکونی ، تجاری ، اداری و … است. در برابر آب و رطوبت، مقاومت زیادی از خود نشان می‌‌دهد. به همین خاطر برای فضای حمام و سرویس بهداشتی نیز استفاده می‌کنند. جهت سفارش یا اطلاع از قیمت هر متر میکروسمنت به صفحه‌ی مورد نظر مراجعه نمایید.

انواع نمای ساختمان 5

انواع نمای ساختمان 6

انواع نمای ساختمان 7

نمای سنگی

یکی از مصالح ساختمانی سنگین با دوام بالا سنگ می‌باشد‌. نمای سنگی نیز یکی از نماهای زیبا و بادوامی است که برای انواع ساخت نمای ساختمان ها به کار برده می‌شود. مزیت استفاده از سنگ‌ها برای نما حفاظت از ساختمان است. نماهای سنگی علاوه بر زیبایی ماندگاری بالا دارند. مقرون به صرفه بودن این نوع نما باعث شده تا بسیار پرطرفدار و محبوب باشد. انواع نما سنگی در طرح‌ و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شود. رنگ و طرح سنگ ها با توجه نوع کاربری ساختمان، معماری و در نهایت سلیقه افراد خریداری می‌شود. در ادامه به معرفی انواع نمای سنگی می‌پردازیم:

سنگ مرمر

یکی از انواع نماهای سنگی که در نمای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سنگ مرمر است. این نوع دارای یک بافت بلورین و خاصی می‌باشد که ارزش بالاتری نسبت به سنگ های دیگر دارد. معمولا رنگ سنگ مرمر شامل زرد، سفید، خاکستری، سیاه، سبز، قرمز و ارغوانی می باشد. علت وجود چند رنگ‌ها و رگه‌ در سنگ مرمر نشان از خالص بودن سنگ آهک اولیه است. این نوع سنگ به علت عدم مقاومت در برابر رطوبت و آلودگی هوا فقط در نمای داخلی ساختمان استفاده می‌شود.

سنگ گرانیت

این نوع سنگ با توحه به دوام بالا گزینه ای بسیار مناسب برای اجرای خارجی ساختمان است. زیبایی و شفافیت سنگ گرانیت باعث شده تا بسیاری از ساختمان ها از این نوع برای نما استفاده کنند. کیفیت بالای سنگ گرانیت سبب شده تا در مقایسه با دیگر سنگ ها قیمت بالاتری داشته باشد. در ساختمان های تجاری و مسکونی و اداری از این نوع سنگ استفاده می‌شود.

سنگ اکسپوز

از جذابترین، پرکاربردترین و پرطرفدارترین نماهای سنگی، سنگ اکسپوز می‌باشد. به موازات پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات زیاد و قابل توجهی در انواع مصالح ساختمانی از جمله نماها صورت گرفت. سنگ اکسپوز نیز برگرفته از سنگ بوده و به صورت مصنوعی ساخته می شود. یکی از ویژگی های عالی سنگ اکسپوز، مقاومت بالا در برابر آلاینده های محیطی و کاهش یا افزایش دماست. از دیگر مزایای استفاده از سنگ اکسپوز، سرعت بالای در زمان اجرا می‌باشد. چرا که به راحتی و بدون نیاز به ملات می‌توان نمای بیرونی ساختمان را با آن اجرا کرد.

علاوه بر این رطوبت پذیری سنگ اکسپوز برای نمای داخلی یا خارجی با حداقل ممکن می‌باشد. ویژگی خاص و منحصر به فرد بودن این محصول سبب شده تا انتخاب سنگ اکسپوز در اولویت آنها قرار گیرد. اگر از علاقمندان به سبک های جدید و خاص در انواع سبک های معماری هستید، این یک گزینه، یک پیشنهادی بسیار ویژه می‌باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی دیگر ما با موضوع معیارهای تشخیص بتن باکیفیت را نیز بخوانید.

انواع نمای ساختمان 8

انواع نمای ساختمان 9

انواع نمای ساختمان 10

نمای چوبی

استفاده از متریال چوبی برای نمای ساختمان بسیار زیبا و پرطرفدار است. این نما مزایا و ویژگی‌های زیادی همچون :

  • عایق حرارتی
  • بدون متریال شیمیایی
  • مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی
  • نصب آسان و سریع
  • وزن کم و راحتی در انتقال
  • ظاهری جذاب و بی نظیر و… به همراه دارد.

جز نماهای پرطرفدار محسوب می‌شود. اما در حال حاضر استفاده از خود چوب مطرح نیست و از تایل های بتنی طرح چوب استفاده می‌شود. این متریال ترکیبی از بافت زیبا و گرم چوب به همراه استحکام و مقاومت بتن است که بدون محدودیت در طرح، رنگ و ابعاد ارائه می‌شود. قطعا استفاده از این متریال جایگزینی رایج شده تا نمای ساختمان نیز بر اثر گذشت زمان دچار فرسایش و رنگ پریدگی نشود. همچنین با تغییرات دما خمیدگی و ترک خوردگی پیدا نمی‌کند. به راحتی نصب می‌شود اما برای نصب نیاز به تخصص دارد. از این نوع نما می‌توان برای داخل یا خارج ساختمان استفاده کرد. جهت اطلاع از قیمت بتن اکسپوز طرح چوب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انواع نمای ساختمان 11

نماهای جدید ساختمان

نمای آجری

یکی دیگر از انواع نمای ساختمان، نمای آجری می‌باشد. این نما از قدیم رایج بوده و جز نماهای اقتصادی و پرطرفدار است. اما به هنگام انتخاب نمای آجری باید به کیفیت و دوام آن توجه داشت. تعداد زیادی از بناهای تاریخی و ارزشمند ایران با نمای آجری مزین شده‌اند. پس این نما تاریخی دیرینه دارد و یک نمای سنتی و اصیل محسوب می‌شود. همچنین در ابعاد و رنگ‌های گوناگون تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجرای این نما به سه روش انجام می‌شود:

  1. اجرای آجر به روش ملاتی
  2. اجرای آجر به روش چسبی
  3. اجرای آجر با روش خشک

که قطعا هر روش نیاز به فردی متخصص دارد. نمای آجری، همانند دیگر نماها مزایای منحصر به فردی دارد. وزن پایین نما، سرعت اجرایی بالا، مقاومت بالا، کمترین میزان پرتی مصالح، قابل تعمیر و تعویض و… از مزایا و ویژگی‌های نمای محبوب آجری است.

انواع نما ساختمان

نمای شیشه‌ای

استفاده از نمای شیشه‌ای به قدری گسترده است که بخش زیادی از نماهای ساختمانی را پوشش داده‌ است. می‌توان گفت تقریبا بیشتر ساختمان‌های مدرن از این نما استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی آن وزن کم و جذابیت شیشه‌ای بودن است که در نمای خارجی برج‌ها استفاده می‌شود. سبک بودن این متریال، این امکان را به افراد می‌دهد که برای ساختمان بلندی همچون برج از نمای شیشه‌ای کمک بگیرند. همچنین شرایطی ایجاد کرده تا وزن ساختمان کاهش دهد و به استانداردهای ساخت و ساز نزدیکتر است. این نما نیز طرفداران زیادی دارد و درخشش آن توجه افراد را به خود جلب می‌کند.

انواع نمای ساختمانی

نمای ساختمان جدید

سخن پایانی

در این مطلب از آشیانو انواع نمای ساختمان را بررسی کردیم. هر نما جذابیت و زیبایی منحصر به فردی دارد. اما اگر بحث دوام و کیفیت نمای ساختمان مطرح باشد، باید از نماهای بتن اکسپوز استفاده کرد. چرا که این متریال جدید علاوه بر زیبایی از کیفیت بالایی برخوردار است و می‌تواند سالیان سال با جلوه‌ای خاص، حفظ شود. طراحی و اجرای نمای ساختمان با توجه به سبک انتخابی شما انجام می‌گردد. اما باید در نظر داشت که یکی از مهمترین مراحل پروژه به شمار می رود.

اولین چیزی که پس از ساخت یک ساختمان به چشم می‌خورد، نمای خارجی آن است. ضمن آنکه می‌تواند در زیبا سازی شهر نیز تاثیرگذار باشد. میکرو سمنت یکی از مدرن ترین متریال ها برای طراحی و اجرای نمای ساختمان محسوب می شود. این متریال پرطرفدار به دلیل ویژگی ها و مزایای بسیاری که دارد توانسته در زمینه معماری بسیار پرکاربرد باشد. در نظر داشته باشید که اجرای صحیح این متریال باید توسط یک فرد متخصص انجام شود. تا نتیجه‌ی مطلوب و رضایت بخشی را برای شما به ارمغان آورد. در صورت نیاز می‌توانید از مشاورین کارخانه آشیانو برای خرید اینگونه متریال مشاوره‌ی رایگان بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *