ویژگی های بتن باکیفیت

ویژگی های بتن باکیفیت چیست؟ + معیارهای تشخیص بتن خوب

یکی از مهم‌ترین مواد و متریال برای ساخت و ساز، بتن می‌باشد. به همین خاطر بررسی کیفیت و مشخصات بتن خریداری شده از اهمیت بالایی برخوردار است که در مقاله‌ی بتن چیست مفصلا به این موضوعات پرداخته‌ایم. ما در این پست آموزشی تصمیم داریم درباره‌ی ویژگی های بتن باکیفیت چیست به همراه معیارهای تشخیص بتن خوب را توضیح دهیم. بهتر است قبل از هر چیزی این موضوع را در نظر داشته باشیم؛ که هر بتنی که از کارخانه به محل پروژه ارسال می‌شود ممکن است آن چیزی نباشد که مشتری سفارش داده است.

عوامل زیادی در این موضوع از جمله زمان رسیدن کامیون های میکسر و کیفیت بتن، باید مورد ارزیابی قرار گیرد. از این جهت داشتن اطلاعات و دانش کافی قبل از سفارش لازم و ضروریست. ضمن آنکه بتن در دسته‌ی مصالح اصلی قرار دارد و از جایگاه ویژه‌ای در صنعت ساخت و ساز برخوردار است. همین موضوع سبب شده که کیفیت بتن تاثیر مستقیمی بر روی ویژگی‌های آن داشته باشد.

معیارهای تشخیص بتن با کیفیت چیست؟

برای آنکه بتوانیم یک بتن باکیفیت را تشخیص دهیم، ابتدا باید با معیارهای تشخیص آن آشنا شویم تا ویژگی‌های بتن باکیفیت را بشناسیم. در تولید و ساخت یک بتن باکیفیت چند معیار اصلی وجود دارد که می‌تواند کیفیت بتن را تضمین کند. این معیارها عبارتند از:

میزان آب

انتخاب و تشخیص میزان آب در بتن برای هر سازه‌ای متفاوت است اما حالت استاندارد نسبت آب در بتن ۴۰ تا ۶۰ درصد است. مثلا بتن فونداسیون از بتن سقف یا تیر متفاوت است و میزان آب در ساختار این نوع بتن نیز متفاوت می‌باشد. به دلیل آنکه فاصله پمپ بتن برای بتن ریزی سقف بیشتر از فونداسیون، در این امر باید آب بتن را افزایش داد تا روانی آن اجتناب ناپذیر باشد. در کل باید در نظر داشته باشیم که برای انجام هیدراتاسیون به مقدار آبی بین ۲۲ تا ۲۵ درصد از کل مخلوط بتنی نیاز داریم. بنابراین نسبت آب در هر نوع بتن به هیچ عنوان نباید از نباید از ۲۵ درصد کمتر باشد. زمانی که نسبت آب به سیمان از ۴۰ درصد کمتر باشد، روانی بتن کاهش می‌یابد. در این شرایط بتن‌ریزی دشوارتر خواهد بود. پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی دیگر ما با موضوع بتن اکسپوز را نیز مطالعه فرمایید.

معیارهای تشخیص بتن باکیفیت چیست

بررسی دانه بندی بتن

نوع دانه بندی نیز به عضو سازه ای مرتبط است و بر روی کیفیت بتن تاثیرگذار خواهد بود. مثلا در بتن ریزی فونداسیون از ماسه با دانه بندی درشت استفاده می‌کنند و دلیل این انتخاب کاهش احتمال ترک خوردگی می‌باشد. هر چه ماسه ریزتر باشد، میزان آب بتن افزایش می یابد و به دلیل وجود آب احتمال ترک خوردگی بیشتر است. بنابراین حداکثر اندازه دانه بندی باید ۲۰ میلیمتر باشد. البته در صورت تشخیص متخصص افزایش اندازه دانه ماسه تا حداکثر ۳۸ میلیمتر نیز مجاز است. از آنجا که بتن یک محصول مهندسی شده است، برای کیفیت بیشتر باید دارای دانه بندی باشد.

میزان اختلاط در بتن

طرح اختلاط بتن آماده مرغوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:
• حالت خمیری و روان داشته باشد.
• دانه‌های بتن یا آب سیمان (مخلوط همگن) از یکدیگر جدا نباشند.
• حالت کشسانی مخلوط بتنی برای پمپاژ به طبقات بالاتر لازم است.
• برای تسطیح سطح و عمل آوری نیاز به وجود کار پذیری بالای بتن داریم.

مقدار سیمان

این مقدار نیز توسط فرد متخصص مشخص می‌شود و به میزان سیمان، انتخاب نوع سیمان، میزان صحیح آب به سیمان و… بستگی دارد. این انتخاب در دوام بتن بسیار تاثیرگذار است. مثلا سیمانی که مصالح آن دانه درشت است نباید مقدار کمی باشد تا امکان لرزاندن و ارتعاش بتن در کارگاه فراهم شود. مقدارسیمان در ویژگی‌های بتن باکیفیت، اهمیت بسیاری دارد.

ویژگی های بتن خوب

مواد افزودنی بتن

نوع مواد افزودنی بتن در ویژگی‌های بتن باکیفیت بسیار مهم است و بر حسب مشخصات پروژه اضافه می‌شود. مدیران پروژه بسته به نیاز خود این مواد افزودنی را سفارش داده تا به اختلاط بتن اضافه گردد. اگر می‌خواهید کیفیت بتن خود را افزایش دهید، می‌توانید از افزودنی های بتن استفاده کنید.

حباب هوا

در برخی شرایط در بتن از نمک‌های یخ زدا استفاده می‌شود تا با افزایش دوام بتن، یک بتن باکیفیت بسازند. این بتن برای شرایط یخ زدگی یا به منظور استفاده جهت آب شدن یخ‌های اطراف آن مناسب است. البته در نظر داشته باشید که ویژگی‌های مواد حباب ساز باید قبل از استفاده، به تایید دستگاه نظارت برسد. سپس برای شاخت بتن مورد استفاده قرار گیرد.

کیفیت سیمان

از مهم ترین پارامترهای تعیین کننده بتن، کیفیت سیمان مورد استفاده در آن است. سیمان باکیفیت باید اعتبار کارخانه تولید کننده را داشته باشد. همچنین از مواد اولیه درجه یک برای تولید سیمان استفاده شود. البته شرایط نگهداری و انبارکردن سیمان نیز موثر است و در نهایت باید تاریخ تولید و انقضاء سیمان بررسی شود. کارخانه‌ی آشیان نو از بهترین متریال برای دیوارپوش بتنی و پله‌های اکسپوز خود استفاده می‌کند.

بتن خوب چه بتنی است

ویژگی های بتن خوب

برخی از ویژگی‌های بتن سبب افزایش کیفیت آن می‌شود. به این ویژگی‌ها، ویژگی‌های خوب بتن گفته می‌شود. به عنوان مثال مقام سازی بتن در برابر حملات شیمیایی، یکی از ویژگی‌های مثبت آن محسوب می‌شود. بتن‌های مقاوم سازی شده در مجاورت آب‌ها یا خاک‌های آلوده به مواد شیمیایی مهاجم پایدار هستند. در کل لازم است بتن را از عواملی همچون سولفات‌ها، فاضلاب‌های صنعتی خانگی، آب‌های لب شور و آب دریا و… دور کنیم. زیرا این عوامل سبب تضعیف بتن در برابر حملات شیمیایی خواهد شد. درجه حرارت نیز تاثیر مستقیمی در ایجاد بتن خوب دارد.

درصورت کم یا زیاد شدن این درجه، ویژگی‌های بتن تغییر کرده و باعث ایجاد مشکل در عمل بتن ریزی می‌شود. یکی دیگر از ویژگی های بتن خوب، مقاومت بتن در برابر عوامل فرسایشی می‌باشد. منظور از عوامل فرسایشی: هرگونه ضربه، تردد، عبور و مرور و وزن ابزار و … است. که با رعایت کردن برخی از موارد می‌توان این عوامل را کاهش داد. مواردی همچون مقاومت فشاری، صاف کردن سطح بتن، اسلامپ بتن، روکش کردن مصالح بتنی، دانه بندی مصالح، مقدار هوای مناسب داخل بتن، عمل آوردن بتن پس از بتن ریزی و… پیشنهاد می‌شود جهت خرید و استعلام قیمت بتن طرح چوب به صفحه مورد نظر مراجعه نمایید.

ویژگیهای بتن خوب

سخن پایانی

در این مطلب دانستیم که بتن خوب چه بتنی است؟ و معیارهای تشخیص آن چیست. برای آنکه بتوانید یک سفارش یا خرید موفق داشته باشید ابتدا باید ویژگی‌های بتن باکیفیت را بشناسید. در این میان معیارهای زیادی برای تشخیص بتن باکیفیت وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. بتن دارای انواع مختلفی بوده و هر نوع آن در بخشی از ساخت و ساز کارایی دارد. پس شناخت انواع بتن نیز می‌تواند در انتخاب صحیح شما موثر باشد. البته فراموش نکنید که علاوه بر کیفیت بتن، اعتبار تولیدکننده نیز برای اطمینان بیشتر لازم است. با انتخاب برندی صحیح می‌توانید کیفیت و درستی سفارشات خود را تضمین کنید و با خیالی راحت اقدام نمایید. همانطور در کارخانجات آشیانو همواره برای کیفیت محصول، رضایت و آسودگی مشتری در تلاش هستیم. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع محوطه سازی و مراحل اجرای آن را نیز مطالعه فرمایید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *