تفاوت بتن و سیمان

تفاوت سیمان و بتن چیست؟ بررسی تفاوت ملات سیمانی و بتن

اغلب اوقات مردم تصور می‌کنند که بتن و سیمان، خاصیتی یکسان دارند، در صورتی که اصلا اینگونه نیست. قطعا سیمان، جزء ضروری بتن است اما در ساختار، کاربرد و خواص این دو ماده تفاوت‌هایی وجود دارد. حال در این مطلب از کارخانه تولید بتن پیش ساخته آشیان نو می‌خوانیم که تفاوت سیمان و بتن چیست؟ همچنین در این محتوا ابتدا به صورت مختصر به تعریف هر کدام از آنها می‌پردازیم و سپس تفاوت‌هایشان را بررسی خواهیم کرد. اگر می خواهید این تفاوت‌ها را به درستی بشناسید باید تا انتها با ما همراه باشید.

سیمان چیست و چه کاربردی دارد؟

سیمان ماده‌ای است که همانند چسب عمل می‌کند و روی سطح اجسام جامد اعمال می‌شود. در ابتدا این ماده به صورت پودر بوده و پس از مخلوط شدن با آب، حالتی نرم و خمیری پیدا می‌کند. در این حالت آن را بر روی سنگ‌ها، آجرها و غیره می‌کشند و پس از خشک شدن، سفت خواهد شد. در اصل می‌توان گفت سیمان مخلوطی از سنگ آهک، گچ یا مارن و خاک رس است. سیمان یکی از اجزای مهم تشکیل دهنده بتن است و جزء مواد اولیه ساخت ملات سیمانی و بتن می‌باشد. اما از این ماده خمیری برای درزگیری نیز استفاده می‌شود. گرچه سیمان نیز انواع مختلفی دارد و هر کدام از آنها ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی خواهند داشت. امروزه دانشمندان، سیمان را در 5 دسته‌ی متفاوت قرار می‌دهند که هر کدام از این دسته‌ها در بازار یافت می‌شود:

سیمان چیست

1. سیمان پرتلند: اولین نمونه‌ی سیمان بوده و به رنگ خاکستری می‌باشد که سیمان هیدرولیک نیز به شمار می‌آید. در ترکیبات آن از اکسیدهای سیلیسی، آهن و آلومینیوم استفاده شده که به این خاطر فروش بالایی دارد.

2. سیمان سفید پرتلند: نوعی دیگر از سیمان پرتلند است که رنگی سفید دارد و از سیمان پرتلند طوسی، سبک‌تر است. معمولا از این نوع برای روبنا استفاده می‌کنند و فروش بالایی نیز دارد.

3. سیمان انبساطی: بعد از سیمان ریزی، به هنگام خشک شدن باز و منبسط می‌شود. به همین دلیل مساحت بیشتری را پوشش می‌دهد.

4. سیمان سولفاته: در برابر سولفات مقاوم است و در محیط‌هایی که درصد سولفات بالایی دارند مورداستفاده قرار می‌گیرد. اما پروسه تولید آن بسیار پیچیده است.

5. سیمان زودگیر: همان طور که از نامش پیداست به سرعت خشک و سفت می‌شود و باید بلافاصله در محل مورد نظر از آن استفاده کرد. در غیر این صورت قابل استفاده نمی‌باشد.

کاربرد سیمان

اگر بخواهیم دسته بندی سیمان را خلاصه‌تر کنیم باید آن را به دو دسته‌ی سیمان‌های هیدرولیک و غیر هیدرولیک تقسیم کرد. در این میان جالب است بدانید که کاربرد سیمان بسیار گسترده است. به نحوی که می‌توان گفت از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی سیمان می‌باشد. اما یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن برای ساخت بتن بوده و به همین خاطر لازم است که با تفاوت سیمان و بتن آشنا شویم. از جمله مواردی که می‌توان برای کاربرد سیمان نام برد:

  • ساخت انواع سازه‌های بتنی و سیمانی
  • المان‌های شهری مانند مبلمان سیمانی
  • ساخت سد و پل
  • نماکاری ساختمان
  • ساخت کانال‌های هادی آب و فاضلاب
  • و ….

علاوه این موارد پرکاربرد در برخی مواقع برای ساخت انواع آب نمای خانگی، ساخت حوض، ساخت انواع گلدان و….. نیز استفاده می‌شود. البته برای ایجاد اینگونه سازه‌ها باید بدانیم که چگونه سیمان را ضد آب کنیم؟

تفاوت سیمان و بتن چیست

بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

برای اینکه با فرق سیمان و بتن آشنا شویم باید بدانیم که بتن چیست و چه کاربردی دارد؟ در مطالب قبل بتن را به صورت کامل توضیح دادیم. حال می‌خواهیم نگاهی کلی به تعریف بتن داشته باشیم. بتن متشکل از سیمان پرتلند، آب و سنگ و ماسه بوده و به عنوان یک ماده‌ی مقاوم ساختمانی شناخته شده است. پیمانکاران از بتن برای بسیاری از پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌کنند اما بتن کاربردهای دیگری نیز دارد. ما در مطالب قبل انواع بتن را معرفی کردیم و کاربرد هر کدام را به صورت کامل توضیح داده‌ایم. از این ماده می‌توان در روش‌های مختلفی برای برای قالب ‌بندی، ریختن، تقویت و عمل ‌آوری استفاده کرد.

تفاوت ملات سیمانی و بتن

زمانی که قصد داریم از تفاوت سیمان و بتن صحبت کنیم باید ابتدا به روند به وجود آمدن آنها اشاره کنیم. همانطور که گفتیم سیمان یکی از اجزای کوچک بتن است و باید پودر آن با آب مخلوط شود. اما برای ساخت بتن باید حدود 10 الی 15 درصد از سیمان استفاده شود. جالب است بدانید که سیمان و آب از طریق فرایندی به نام هیدراتاسیون، سخت شده و سنگ ‌دانه‌ها را به یک توده سنگی تبدیل می‌کنند.

به این ترتیب بتن را به وجود آورده با گذشت زمان بتن محکم‌تر خواهد شد. گرچه مقدار سخت شدن هر دو ماده به عوامل مختلفی نیز بستگی دارد. اما با افزودن ترکیبات شتاب ‌دهنده می‌توان در سرعت این روند تغییراتی ایجاد کرد. همچنین برای ساخت سیمان یا بتن با افزودن یک ماده درگیر، سرعت آن را کند می‌کنند. این تفاوت‌ها برای هر کاربرد یا محیط متفاوت است و هر کدام در شرایطی گوناگون استفاده می‌شوند. حتی در برخی مواقع که بتن در معرض شرایط انجماد یا ذوب قرار می‌گیرد، باید یک مخلوط با مقداری هوا به آن اضافه شود.

البته این کار نیازمند دانش و مهارت بوده و این مخلوط میلیون‌ها حباب میکروسکوپی را برای محافظت از بتن در برابر اثرات مضر مانند یخ‌زدگی و ذوب‌شدگی به بتن وارد می‌کند. ماده‌ی بتن هرچه پیرتر ‌شود، قوی‌تر شده و روند سخت شدن آن با گذشت زمان افزایش می‌یابد. اما برای سیمان اینگونه نیست و زمانی که خشک می‌شود، به مقدار مشخصی از سختی خواهد رسید. قبل از یررسی بیشتر درباره‌ی مقایسه ملات سیمانی و بتن از شما دعوت می‌شود مقاله‌ی دیگر ما با موضوع بتن اکسپوز و کاربرد آن نیز بخوانید.

تفاوت ملات سیمانی و بتن

مقایسه با ملات سیمانی

در بررسی تفاوت ملات سیمانی و بتن باید بگوییم که هر دو برای پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند اما هر کدام را در مرحله‌ای متفاوت استفاده می‌کنند. چرا که مقاومت هر کدام نیز متفاوت بوده و نباید آنها را با مواد دیگری تعویض یا جایگزین کرد. اساساً بتن قوی‌تر و بادوام‌تر است، در حالی که ملات به‌ عنوان عامل اتصال برای آجر، سنگ و دیگر موارد استفاده می‌شود. همچنین در شرایطی با قرار دادن بتن در اسکلت قالب‌ها و خشک شدن، مانند سنگ سخت می شود. ملات نیز مخلوطی از آب، سیمان و ماسه است که نسبت آب به سیمان در آن بیشتر از بتن می‌باشد.

فرق سیمان و بتن

سخن نهایی

حال که دانستیم تفاوت سیمان و بتن چیست؟ بررسی تفاوت ملات سیمانی و بتن را نیز به طور کامل توضیح دادیم. برای درک بهتر این تفاوت ابتدا باید با سیمان آشنا شوید، سپس با بتن، نوع ساخت و کاربرد آن آشنا خواهید شد. در نهایت نیز می‌توانید بخش تفاوت ملات سیمانی و بتن را مطالعه نمایید. به یاد داشته باشید که طرح اختلاط بتن و سیمان به صورت شخصی در هر مجموعه ای متفاوت است و همین موضوع روی کیفیت و طول عمر آن نیز تاثیر گذار است. یکی از مهمترین موضوعاتی که توسط مسئولین QC در کارخانجات تولید بتن پیش ساخته آشیان نو مورد بررسی قرار می‌گیرد، طرح اختلاط اختصاصی با توجه به شرایط و نیاز مشتری می‌‌باشد.

در صورتی که از مطالعه این پست آموزشی لذت بردید، خوشحال می‌شویم کارخانه آشیان نو را در شبکه های اجتماعی خود به دیگران معرفی کنید. چرا که افراد بسیار زیادی قصد بازسازی و یا نوسازی منزل خود را دارند و نمیدانند از کجا محصولات مورد نیاز خود را تامین کنند. چرا که کیفیت و شرایط پرداخت اقساطی با توجه به میزان خرید هر شخص بسیار جذاب است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق همکاران ما در واحد فروش اطلاعات عالی و مناسبی به دست آورید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *