معرفی 8 نوع دیوارپوش عایق سرما و گرما

شاید شما هم قصد دارید منزل یا محل کار خود را با یک دیوار پوش زیبا و کارآ مد عایق بندی کنید، پس می‌توانید از میان انواع مختلف دیوارپوش ها انتخاب داشته باشید. در این مقاله قصد داریم با کمک کارخانجات تولید بتن پیش ساخته آشیان نو شما را با انواع دیوارپوش عایق سرما و گرما آشنا کنیم و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی این دیوارپوش‌ها هم جنبه زیبایی دارند و هم ساختمان را از نفوذ گرما و سرمای هوای بیرون محافظت می‌کند. در حال حاضر ممکن است یک سوال در ذهن شما ایجاد شود و آن اینکه چگونه می‌توانم خانه خود را با دیوارپوش بهترعایق بندی کنم؟ برای انتخاب بهترین نوع دیوارپوش عایق ابتدا باید مکانی که می‌خواهید یا نیاز به نصب عایق دارید برسی شود و سپس به مقادیرعایق‌های حرارتی توصیه شده، مقاومت در برابر تغییرات دمایی و مواد سازگار با شرایط محیطی متفاوت توجه کنید. در ادامه دیوارپوش‌های مقاوم در برابر گرما و سرما را به شما معرفی خواهیم کرد. پس تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

دیوارپوش چیست؟

دیوارپوش نوعی متریال پوشش دهنده است که به منظور زیباسازی داخل و خارج ساختمان و محافظت از سطح دیوارها در برابر نفوذ گرما و سرما اجرا می‌شود. دیوارپوش‌ها بسته به نیاز هر فرد و سلیقه او متفاوت است و در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. برخی از افراد دوست دارند از دیوارپوش‌ها به منظور لوکستر شدن منزلشان به جای کاغذ دیواری و رنگ استفاده کنند و منزل خود را شیک تر جلوه دهند. از آنجا که نسل جدید دیوارپوش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هم استحکام دیوار را افزایش می‌دهد و هم به زیباسازی هر چه بیشتر فضای منزل یا محیط کار کمک می‌کند قصد داریم در ادامه به معرفی آنها بپردازیم. اگرچه انواع دیوارپوش‌ها نسبت به رنگ و کاغذ دیواری قیمت بالاتری دارد اما از کیفیت بیشتر و بهتری برخوردار می‌باشند. در مقاله‌ی دیوارپوش چیست به طور مفصل به این موضوع پرداخته‌ایم، اگر به مطالعه‌ی بیشتر نیاز دارید پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی مربوطه را مطالعه فرمایید.

انواع دیوارپوش های مقاوم در برابر گرما و سرما

1. دیوارپوش عایق سرما و گرما بتنی

مواد اولیه دیوار پوش‌های بتنی مانند بتن طبیعی بوده اما با افزودن افزودنی‌هایی به آن بسیار از نظر وزن و ضخامت با بتن عادی متفاوت است و بسیار سبک و با ضخامت 1 الی 2 سانتیمتر می‌باشد. این نوع دیوارپوش به راحتی با کمک چسب‌های مخصوص قابل نصب است. همچنین قابلیت پیچ شدن در ارتفاعات بلند را جهت حفظ امنیت بیشتر دارد. با کمک قالب‌های خاص که در آن مواد اولیه بتن ریخته می‌شود هر شکل و ابعادی که مورد هدف باشد ساخته خواهد شد و بعد از آن بدست مشتری می‌رسد. با توجه به قالبی که در کارگاه برای ساخت این نوع دیوارپوش ها استفاده می شود اشکال متفاوتی نیز تولید می شود از بتن اکسپوز های چهار سوراخه گرفته تا انواع سه بعدی که امروزه بسیار پر طرفدار است.

دیوارپوشهای بتنی ضد خش و ضد ضربه است و در برابر گرما مقاومت بالایی دارد و بسیار مناسب مناطق گرمسیری می‌باشد. همچنین از قابلیت حمل و نصب بسیار آسانی برخوردار است و طول عمر بالا و بسیار مقرون به صرفه می‌باشد.لازم به ذکر است دیوارپوش‌های بتنی از بتن اکسپوز می‌باشد و با بتن‌های معمولی متفاوت است چرا که به دلیل فرآیند پیچیده تولید آن مقاومت بالایی دارد و همچنین در طرحهای زیبا و بسیار متنوعی می‌باشد. این نوع دیوارپوش‌های بتنی علاوه بر خاصیت ضد گرما بودنشان، عایق بسیار مناسب سرما است و دوام بسیاربالایی در برابر برف و سرما دارد. به عبارت دیگر این نوع دیوارپوش‌ها دمای بین 70- درجه تا 70+ درجه را می تواند تحمل کند.

دیوارپوش عایق سرما و گرما بتنی

3. دیوار پوش عایق سرما و گرما چوبی

تا چند سال پیش دیوارپوش‌های چوبی از محبوبیت خاصی برخوردار بود، خصوصا که به خانه‌ها سبک کلبه‌های چوبی را می‎بخشید. همچنین این دیواپوش‌ها با رنگ‌ها و طرح‌های خاص خود جلوه بی‌نظیری به فضای ساختمان می‌بخشید. همچنین چوب به عنوان مقاوم بسیار خوبی در برابر گرما و سرما می‌باشد. اما این روزها دیوارپوش‌های چوبی جای خود را با MDF و KDF عوض کرده است. این نوع دیواپوش‌ها نیز ضد گرما و ضد سرمای بسیاری خوبی هستند و بدون نیاز به زیرساخت‌های خاصی در ساختمان نصب می‌شود اما متاسفانه ضد موریانه و ضد آب نیست. پس در این موارد شما می توانید دیوارپوش بتن طرح چوب را جایگزین دیوار پوش چوبی کنید که طرح ریزی بسیار شکیل و خاصی دارد و باعث ایجاد یک روحیه شاد در شما و ساختمان شما خواهد شد و کسل کنندگی و حالت یکنواختی بتن اکسپوز معمولی را ندارد و مانند چوب عایق بسیار خوب گرما و سرما می باشد.

دیوار پوش عایق سرما و گرما چوبی

3. دیوارپوش عایق سرما و گرما سه بعدی

دیوارپوش سه بعدی نوع دیگری از دیوارپوش بتنی می‌باشد که از نظر شکل و ظاهر بسیار مدرن و شیک بوده و حالت سه بعدی دارد. انواع این نوع دیوارپوش شامل بتنی سه بعدی با سوراخ‌های منظم، بتنی سه بعدی ستاره‌ای شکل، بتنی سه بعدی الماسی شکل و بتنی سه بعدی لوزی لوزی می‌باشد. دیوارپوش‌های سه بعدی، بسیار راحت و سریع قابل نصب است و با میزان وزن پایینی که دارند هرگز موجب سنگینی وزن اسکلت ساختمان نخواهد شد. همچنین لازم است بدانید با انتخاب این نوع دیوارپوش دیوار تحت هیچ شرایطی در برابر رطوبت و حریق دچار آسیب دیدگی نمی‌شود و از مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت و رطوبت برخوردار است. قیمت دیوارپوش‌های سه بعدی نسبت به رقبای خود بسیار منطقی است و در بازسازی و نوسازی بافتهای قدیمی ساختمان مقرون به صرفه می ‌باشد. از آنجا که این نوع دیوار پوش نیز همان بتن اکسپوز است می تواند هم به صورت پیش ساخته و هم به شکل اجرا در محل و در ارتفاعات نه چندان بلند مورد استفاده قرار گیرد.

دیوارپوش بتنی

4. دیوارپوش عایق سرما و گرما سنگی

یکی از محبوبترین و رایج ترین دیوارپوش ضد گرما و ضد سرما در صنعت ساختمان سازی دیوارپوش‌های سنگی است. دیوارپوش‌های سنگی در رنگ‌ها و طرح‌های متنوع به افزایش زیبایی و شکوه داخلی ساختمان کمک می‌کند. سنگ‌ها به عنوان رسانای خوب گرما و سرما شناخته شده‌اند اما اگر قصد دارید از آن به عنوان دیوارپوش عایق سرما و گرما استفاده کنید در مناطق سردسیر زیاد جوابگو نمی باشد و بهتر است در مناطق گرمسیر از این نوع دیوار پوش بهره‌مند شوید. به عبارت دیگر، دیوارپوش سنگی بهترین انتخاب برای مناطق گرمسیری می‌باشد زیرا مقاومت خود را در برابر این آب و هوا به بهترین شکل نشان می‌دهد.

به طور کلی دیوارپوش سنگی، شامل دو نوع سنگ طبیعی و سنگ مصنوعی می‌باشد که هر کدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال دیوارپوش سنگ طبیعی فضایی مانند طبیعت را به ساختمان می‌آورد اما هزینه‌های نصب و خرید آن بسیار بالا است. بنابراین افراد ترجیح می‌دهند به جای سنگ طبیعی از سنگ مصنوعی یا طرح سنگ از نوع بتن اکسپوزاستفاده کنند. بهترین مکان‌ها برای نصب دیوارپوش سنگی مکان‌های مجاور حرارت مانند اطراف شومینه، است که در برابر حرارت مانند یک عایق عمل می‌کند و از ریزش گچ دیوار جلوگیری می‌کند. اما تمامی سنگ‌ها در برابر آتش و حرارت مقاوم نیستند و شاید برخی از آن‌ها خیلی سریع ظاهر زیبای خود را در برابر حرارت و گرما از دست بدهند. پس قبل از خرید، حتما با کارشناسان مربوطه مشورت کنید.

دیوارپوش عایق سرما و گرما سنگی

5. دیوار پوش‌ عایق سرما و گرما آلومینیومی

دیوارپوش‌های آلومینیومی همانطور که از اسمش مشخص است از جنس آلومینیوم می‌باشد و در رنگهای مختلف در بازار عرضه می‌شود، اما رنگ نقره ای و طلایی آن از طرفداران زیادی برخوردار است. استفاده از دیوارپوش های آلومینیومی باعث جذابیت دو چندان فضا می‌شود و مقاوت خوبی در برابر گرما دارد و عایق مناسبی در برابر حرارت می‌باشد. تمیز کردن این نوع دیوارپوش‌ها بسیار راحت است و از وزن سبکی برخوردار است و علاوه بر این مهم‌ترین ویژگی‌ دیوارپوش آلومینیومی مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه و فشار نسبت به انواع دیگر دیوارپوش‌ها می‌باشد. دیوارپوش آلومینیومی دیوارپوش جدیدی است که تازه به بازار وارد شده است و باعث زیباتر شدن دکوراسیون داخلی منزل خواهد شد. همچنین، مقاومت و استحکام بالا در برابر فشار و ضربه، سبک وزن بودن، قابل شست و شو با مواد شوینده، قابل بازیافت، قیمت مناسب نسبت به مصالح قدیمی و سهولت در حمل و نقل و جابجایی از دیگر مزایای دیوارپوش‌های آلومینیومی است.

6. دیوارپوش‌ عایق سرما و گرما سلولزی

دیوارپوش‌های سلولزی با نام‌های متعددی در بازار عرضه می‌شود و از الیاف مصنوعی، سلولز و پیگمنت‌های مختلف در دست تولید است. این نوع دیوارپوش بدون هیچ اتلاف وقتی به سرعت نصب می‌شوند و در طرحها و رنگ‌های مختلفی می‌باشد. دیوارپوش‌های سلولزی عایق بسیار مناسبی در برار گرما و سرما محسوب می‌شود و باعث کاهش اتلاف حرارت ساختمان در زمستان خواهد شد. همچنین تمام ساختمان‌هایی که از این دیوارپوش‌ها استفاده کرده‌اند، در تابستان مقداری از گرما را از دست می‌دهند و باعث خنک شدن هوای ساختمان می‌شود و در نتیجه، از بار خنک کننده ساختمان کم می‌شود. این محصول به دلیل قرار گرفتن در معرض باران و نور خورشید قابل استفاده در فضای باز نیست، اما می‌توان با اضافه کردن یک لایه عایق در مناطقی مثل سقف حمام از آن استفاده کرد. پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی دیگر ما با موضوع نمای جی اف آر سی چیست را نیز مطالعه فرمایید.

دیوارپوش ضد سرما

7. دیوار پوش عایق سرما و گرما PVC

دیوارپوشهای PVC که نوعی پلاستیک است جایگزین بسیار مناسبی برای گچ، خاک و چوب مطرح می‌باشد. این نوع دیوارپوش‌ها بسیار سبک و بادوام هستند و عایق بسیار خوبی در برابر گرما و سرما، مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت و نور خورشید، وزن بسیار کم و در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، فابل شستشو و کاملا بهداشتی می‌باشد. با توجه به این ویژگی‌های دیوارپوشهای PVC، گزینه بسیار مناسبی در ساخت و تزیین فضاهای داخلی ساختمان است. از آنجا که دیوارپوش‌های پی وی سی از پلاستیک تولید شده است در برابر نفوذ آب و مایعات بسیار مقاوم می‌باشد و می توان آن را به راحتی با مواد شوینده تمیز کرد. اما دوستداران محیط زیست شاید این گزینه را نتخاب نکنند و به سراغ دیگر جنسهای دیوارپوش‌ها خواهند رفت زیرا جنس این نوع دیوارپوش درطبیعت باقی خواهد ماند و جذب نخواهد شد.

8. دیوارپوش عایق سرما و گرما فومی

دیوارپوش‌های فومی علاوه بر خاصیت اکوستیکی، مقاوم در برابر گرما و سرما تا حدود 50% و ضد باکتریایی و کاملا ضد آب می‌باشد که قطعا به‌شما کمک خواهد کرد تا با خیال راحت تری آن را تمیز کنید و بشویید. این نوع دیوارپوش قابلیت نصب بدون نصاب را دارد و چون بسیار راحت و سریع نصب می‌شوند، در محیط‌هایی مثل مهدکودک، باشگاه‌های ورزشی، تالارها، سالن آرایشی و دکوراسیون داخل منزل مورد استقبال قرار گرفته است. دیوارپوش‌های فومی از طریق چسبی که پشت آن قرار دارد قابل نصب است. همچنین از رنگبندی بالایی برخوردار می‌باشد اما رنگ‌های سفید، قهوه‌ای و مشکی از پرطرفدارترین رنگ‌های این نوع دیوارپوش هستند. از نظر قیمت کاملا به صرفه است.

دیوارپوش ضد گرما

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم با دیوارپوش‌های عایق سرما و گرما در آشیان نو آشنا شویم. شرایط محیطی، نوع دکوراسیون ساختمان و از همه مهم‌تر سلیقه ونظر شما مشخص خواهد کرد که کدام یک از انواع دیوارپوش‌های ضد سرما و ضد گرما را انتخاب کنید. علاوه بر اینکه این دیوارپوش‌ها ضد گرما و ضد سرما می باشند، کارکرد بسیار زیبایی را با پوشاندن سطح دیوار به فضای ساختمان می‌بخشد. بنابراین، این امکان وجود دارد تا هر آنچه که فضای خانه یا محل کار شما می‌طلبد، دقیقا دیوارپوش را براساس همان معیارها انتخاب کنید. بدون شک با وجود تنوع بالا درطرحها، نوع بافت، رنگ و جنس جدیدترین دیوارپوش‌ها سلیقه شما را برآورده خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید با ترکیبی از دیوارپوش‌های متفاوت در ساختمان زیبایی را دو چندان کنید. اگر بر حسب سلیقه دوست داشتید از ترکیب دیوارپوش‌ها استفاده کنید برای راحتی بیشتر می‌توانید از همان دیوارپوش‌های بتن اکسپوز بهره‌ مند شوید، زیرا این نوع دیوارپوش از انواع طرح‌ها و مدل‌ها حمایت می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید برای اجرا و خرید دیوارپوش‌های بتن اکسپوز با گروه مشاورین آشیان نو مشورت کنید و از آنها از صفر تا صد کار کمک بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *