تفاوت بازسازی و نوسازی چیست

تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟ معرفی 6 فرق اساسی

غالبا یکی از سوالات افراد در هنگام خرید و تعمیرات خانه این است که می‌خواهند بدانند تفاوت بازسازی و نوسازی چیست. امروز تصمیم داریم تا در سایت کارخانه تولید بتن پیش ساخته آشیان نو، به این سوال پاسخ دهیم. پس ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید. بازسازی یا نوسازی خانه با وجود هیجان اما در عین حال نیز چالش برانگیز است. داشتن آگاهی های لازم در این زمینه به شما کمک می کند تا تصمیم گیری درستی برای انتخاب پروژه نوسازی و بازسازی داشته باشید.

به طور کلی مزیت های زیادی برای بازسازی خانه وجود دارد. در نقطه مقابل گاهی با یک نوسازی تغییرات چشمگیر و جذابی در ساختمان مشاهده خواهید کرد. آگاهی از اینکه وقتی یک خانه بازسازی کامل انجام می‌شود به چه صورت است، برای هر شخصی ضروری است. علاوه بر این یک برآورد کلی از هزینه ها و مدت زمان ساخت را در ایجاد یک برنامه ریزی دقیق و منظم کمک می‌کند. به طور کلی پروژه بازسازی زمان بر و هزینه بر خواهد بود. در نقطه مقابل آن یعنی نوسازی هزینه ها کمتر بوده و مدت زمان کمتری به این کار اختصاص داده می‌شود. برای افرادی که می‌خواهند ظاهر خانه خود را تغییر دهند، نوسازی بهترین گزینه پیشنهادی خواهد بود.

نوسازی چیست؟

نوسازی شامل تغییرات ظاهری است که در نمای داخلی ساختمان اجرا می‌شود. معمولا موضوع نوسازی برای اغلب افراد در طول زندگی پیش آمده است. به طور کلی نوسازی ساختمان، شامل فرایندی است که برای بالا بردن کیفیت یک ساختمان صورت می‌گیرد. انواع ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری زیر مجموعه بناهای نوسازی شده قرار می‌گیرند. فرآیند این عملیات شامل طیف وسیعی از فعالیت ها می‌باشد. به عنوان مثال تغییراتی در نمای ظاهری اتاق ها مانند نقاشی یا کاغذ دیواری به نوسازی اطلاق می‌شود.

همچنین تعمیرات تاسیساتی یک بنا مانند سیستم های سرمایش یا گرمایش، پمپ و یا وان و جکوزی در این لیست قرار می‌گیرند. از عمده ترین دلایل نوسازی ساختمان می‌توان به فرسودگی بنا در گذر زمان و بهبود در ظاهر و مشکلات فنی اشاره کرد. گاها برخی از افراد نوسازی با بازسازی را به یک معنا می‌دانند، در مطالب بعدی به “تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟” نیز خواهیم پرداخت. به طور کلی فرآیند نوسازی ساختمان را می‌توان به چند مرحله تقسیم بندی کرد. در ادامه این مراحل را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

نوسازی چیست

تحقیق، مشاوره و برنامه ریزی

اگر قصد دارید بنای مورد نظر خود را نوسازی کنید، در ابتدا از یک مهندس یا طراح مشاوره بگیرید. آن ها در این زمینه کمک زیادی به شما خواهند کرد. بهتر است تشخیص تغییرات و طراحی داخلی ساختمان را به آن‌ها محول کنید. در میان برآورد کلی از هزینه ها و زمان مورد نیاز برای انجام تغییرات از ضروریات است.

تخریب

پس از تصمیم گیری و برآورد شدن هزینه ها نوبت به مرحله تخریب می‌رسد. معمولا در این مرحله تخریب ها جزئی و ناچیز است. به طور مثال تعویض تاسیسات، یا برداشتن دیوارهای داخلی برای باز شدن فضا مربوط به این قسمت است.

اصلاح سازی و مقاوم سازی

یکی از مهم ترین دلایل نوسازی ساختمان مربوط به این بخش می‌باشد. در مقاوم سازی قسمت های فرسوده ساختمان برای افزایش عمر مفید تعمیر می‌شود. هر بنایی پس از گذشت زمان در برابر عوامل محیطی فرسوده شده و نیازمند بازسازی می‌باشد. متخصصین در این حوزه با صرف هزینه اندک و با زمانی کم این کار را انجام می‌دهند.

تاسیسات

یکی از مراحل نوسازی به تاسیسات الکتریکی، تغییر در سیستم سرمایش و گرمایش، ایجاد عایق بندی مناسب در سقف و دیوارها و … است. اصلاحات لوله کشی ساختمان و تعمیر سرویس های بهداشتی نیز در ارتباط با این موضوع می‌باشد.

ظریف کاری

یکی از جذابترین و مهم ترین قسمت های نوسازی بنا مربوط به نازک کاری است. تغییراتی مانند رنگ آمیزی، گچکاری، کاغذ دیواری، نصب کفپوش مربوط به این بخش می‌باشد. اجرایی شدن طراحی داخلی مانند نصب کمد و مشخص کردن فضای تلویزیون و درنهایت نورپردازی در مرحله نازک کاری انجام خواهد شد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما درباره‌ی بتن جی اف آر سی چیست را نیز مطالعه فرمایید.

ظریف کاری در نوسازی

بازسازی چیست؟

در مطالب قبل به صورت مفصل نوسازی را توضیح دادیم. داشتن اطلاعات کافی راجع به “تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟” نیز در درک این موضوع به شما کمک خواهد کرد. همه ما می‌دانیم که ساختمان ها نیز با گذشت زمان دچار فرسودگی و تخریب می‌شوند. برای داشتن یک بنای سالم و مقاوم باید مانند ساختمان را بازسازی نمود. عده ای از افراد بعد از مدت زمانی با مشاهده فرسودگی ساختمان، آن را با مکانی جدید جابجا می‌کنند.

اما بعضی دیگر به علت علاقمندی به مکان و وابستگی به تغییر مکان راضی نخواهند شد. در این شرایط بازسازی مجدد ساختمان در اولویت قرار می‌گیرد. عملیات بازسازی به این افراد کمک می‌کند تا در عین حفظ مکان مورد علاقه خود بنای محکم و جدید را ایجاد کنند. در این روش علاوه بر داشتن ساختمانی زیبا در صرف هزینه ها تا حدی صرفه جویی می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت بازسازی به نوعی یک ساخت جدید محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر به وجود آوردن یک سازه جدید از بافت های قدیمی و فرسوده است. پیشنهاد می‌شود جهت خرید و استعلام قیمت بتن اکسپوز طرح چوب به صفحه مورد نظر مراجعه نمایید.

بازسازی چیست

تفاوت نوسازی با بازسازی در چیست؟

بسیای از افراد در جامعه تفاوت دو عملیات ساختمانی بازسازی و نوسازی را نمی‌دانند. برای کسانی که تصمیم دارند ساختمان خود را تعمیر کرده یا تغییر دهند، متمایز کردن این دو گزینه از ضروریات است. نوسازی ساختمان به معنای مرمت برای بهبود وضعیت کلی بنا می‌باشد. به عبارتی نوسازی رسیدگی به جزئیات ساختمان است. اما بازسازی به نوعی ساخت جدید سازه اطلاق می‌شود. یکی از تفاوت های اساسی که منجر به تصمیم گیری نهایی اجرای پروژه می‌شود، تفاوت در هزینه ها است. پس اصلی ترین پاسخ در سوال “تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟” مربوط به برآورد هزینه می‌باشد. واضح است که بازسازی یک بنا، بسیار پر هزینه تر از نوسازی است.

از دیگر تفاوت های این دو گزینه پیشنهادی افزایش ایمنی ساختمان می‌باشد. در فرآیند بازسازی ساختمان مقاومت بنا در برابر عوامل محیطی یا طبیعی مانند زلزله، سیل و آتش سوزی بالا می‌رود. بازسازی ساختمان به بالا رفتن ارزش بنا کمک چشمگیری می‌کند. پس می‌توان گفت در بازسازی به نوعی سرمایه گذاری نیز انجام می‌شود. این موضوع خود دلیلی برای مقایسه بازسازی و نوسازی خواهد بود. یکی از تفاوت های قابل مشاهده در نوسازی و بازسازی نوع تعمیرات است. در بازسازی نمای خارجی و کلی ساختمان نیز دستخوش تغییرات می‌شود. این تغییر می‌تواند یک پوشش جذاب میکروسمنت در نمای خارجی سازه باشد.

تفاوت نوسازی و بازسازی

تفاوت در تغییرات

در پروژه بازسازی ساختمان معمولا تغییرات و تعمیراتی بنیادین صورت می‌گیرد. این تغییرات در قسمت های داخلی و خارجی بنا انجام می شود. اما در نوسازی یک ساختمان فقط قسمت هایی از ساختمان که در اولویت می‌باشند مورد تغییر قرار می گیرد. به طور مثال محیط آشپزخانه و سرویس های بهداشتی جز تغییرات مورد نظر می‌باشند. یا اینکه طراحی داخلی مانند دکور و تزئینات سقف و دیوارها انجام می‌شود. در نقطه مقابل در هنگام بازسازی زیر ساخت ساختمان که شامل مرمت پایه ریزی خانه یا خراب کردن و جابجایی اتاق ها و آشپزخانه مد نظر است. اما در نوسازی دکوراسیون ساختمان مواردی از قبیل ظاهر و زیبایی داخلی خانه مورد توجه می‌باشد. به عنوان مثال دیوارپوش بتنی یکی از انواع دیوارپوش هایی است که در سالهای اخیر برای دکوراسیون داخلی و نوسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت در بازه زمانی

در هنگام شروع عملیات بازسازی یا نوسازی ساختمان باید به بازه زمانی آن نیز دقت شود. توجه داشته باشید که زمان اجرای پروژه نوسازی کوتاه تر است، چرا که فرآیند کمتری را می‌گذارند. در صورتی که بنای مورد نظر زیاد فرسوده نیست، بهتر است گزینه نوسازی را انتخاب کنید. با توجه به اینکه این دو پروژه یعنی بازسازی و نوسازی از لحاظ فنی با هم متفاوت هستند؛ نیرو‌های متخصص، تجهیزات لازم و در نهایت مدت زمان اجرایی شدن آنها نیز با هم متفاوت خواهد بود. بنابراین زمان، موضوعی است که بین پروژه‌های نوسازی و بازسازی، باعث تفاوت خواهد شد. به طور خلاصه می‌توان گفت بازسازی یک بنا به جدول زمان‌بندی طولانی‌تری نیازمند بوده و گاها یک سال یا بیشتر طول می‌کشد. اما که یک پروژه نوسازی در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود. قبل از بررسی تفاوت بعدی از شما دعوت می‌شود تا مقاله‌ی دیگر ما با موضوع تفاوت سیمان و بتن را نیز مطالعه فرمایید.

تفاوت در بودجه

یکی از تفاوت هایی که در عملیات پروژه های بازسازی و نوسازی به آن اشاره شد، بودجه است. به طور کلی هزینه بازسازی یا نوسازی ساختمان به میزان انجام تغییرات، مواد و بسیاری دیگر بستگی دارد. در ادامه به بررسی هزینه های بازسازی و نوسازی یک بنا می پردازیم:

محاسبه هزینه در بازسازی و نوسازی

هزینه مصالح ساختمانی و تجهیزات

در بازسازی ساختمان هزینه ها بستگی به نوع و میزان تجهیزات دارد. اگر از بهترین و با کیفیت ترین مواد مواد در بازسازی استفاده شود، بودجه بیشتری را باید به این پروژه اختصاص داد. احتمال نیاز به تجهیزات جدید نیز تاثیرگذاری زیادی در هزینه پروژه خواهد داشت. در نوسازی یک مکان بودجه های اختصاصی بسیار کمتر خواهد بود. هزینه اختصاصی به کارکنان و مهندسین همانطور که می‌دانید برای بازسازی ساختمان های مسکونی، اداری یا تجاری بزرگ به کارگران و افراد متخصص زیادی نیازمند است. پاسخ سوال “تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟” نیز با این موضوع در ارتباط خواهد بود. اما در نوسازی یک محل سکونت نیازمند تعداد کمی کارگر یا متخصص می‌باشد. پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی دیگر ما با موضوع دیوارپوش بالکن را نیز مطالعه فرمایید.

هزینه جابجایی

اگر ساختمانی که قصد بازسازی آن را داشته باشید، مسکونی باشد باید بودجه ای را برای حمل و نقل اثاثیه اختصاص دهید. پرداخت هزینه ای دیگر برای سکونت در محل جدید هم به این بودجه ها افزوده می‌شود. اما در نوسازی این مشکلات مطرح شده و پرداخت هزینه ها به حداقل می‌رسد.

هزینه مجوز و طراحی ساختمان

در پروژه بازسازی ساختمان با توجه به از بین رفتن کلی سازه، هزینه طراحی و مجوز نیز اضافه می‌شود. شما باید قبل از شروع کار این هزینه ها را توسط متخصصین محاسبه کرده و در نظر بگیرید. اما در هنگام عملیات نوسازی نیازی به پرداخت مبالغ بالا و مجوز شهرداری وجود ندارد. پیشنهاد می‌شود جهت اطلاع از لیست نمایندگی میکروسمنت به صفحه‌ی مورد نظر مراجعه کنید.

جمع بندی نهایی

در پست آموزشی امروز با کمک مشاورین آشیانو به بررسی موضوع “تفاوت بازسازی و نوسازی چیست؟” پرداختیم. متوجه شدیم که پروژه های بازسازی و نوسازی یک ساختمان با یکدیگر متفاوت می‌باشند. پروژه های بازسازی نیازمند هزینه، زمان و صرف نیروی بسیار زیاد است. اما در نوسازی یک بنا این هزینه ها و زمان کمتر خواهد بود. افرادی که خانه های بسیار فرسوده و قدیمی دارند باید ساختمان خود را بازسازی نمایند. اما نوسازی مناسب ساختمان هایی است که نیازمند تغییرات ظاهری می‌باشد. گاهی با یک تغییر دکوراسیون مانند جابجایی درب های قدیمی با نو یا تعویض کابینت ها این نوسازی انجام می‌شود. نقاشی ساختمان یا کاغذ دیواری نیز جز نوسازی به شمار می‌آیند. اگر قصد خرید بتن اکسپوز برای نوسازی و یا باز سازی منزل خود دارید، حتما به کارخانه تولید کننده و اعتبار آن توجه نمایید. چرا که صرفا خرید بتن ارزان کار شما را دو چندان بد خواهد کرد.

مراحل انجام یک پروژه نوسازی شامل: مشاوره و برنامه ریزی، اصلاح و مقاوم سازی، اصلاح تاسیسات و در نهایت نازک کاری خواهد بود. یکی از تفاوت های اساسی و مهم بازسازی و نوسازی در ارتباط با هزینه های این عملیات می‌باشد. پر واضح است که بازسازی یک بنا، بسیار پرهزینه تر از نوسازی خواهد بود. در فرآیند بازسازی مقاوم سازی بنا در برابر عوامل محیطی صورت می‌گیرد. به طور کلی در بازسازی نمای داخلی و خارجی دستخوش تغییرات می‌شود. تفاوت نوسازی با بازسازی در بودجه، بازه زمانی و تغییرات است. اگر برای نوسازی و یا زیبا سازی خانه خودت دچار تردید هستی و نیاز به یک مشاوره داری، همکاران ما در کنار شما خواهند بود. جهت خرید و اطلاع از قیمت هر متر میکروسمنت با ما تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *