دیوار بتن اکسپوز رنگی

دیوار بتن اکسپوز رنگی + کاربرد و مزایا [عکس و ویدیو]

در بتن اکسپوز رنگی از رنگدانه های معدنی استفاه می شود. این رنگدانه ها اکثرا بصورت پودر به مواد تشکیل دهنده بتن اکسپوز اضافه می شوند. بتن اکسپوز رنگی از مزایای زیادی از جمله مقاومت بالا در برابر عوامل فرسایشی، باران ، تغییرات دما، نور خورشید برخوردار است. همچنین به علت استفاده از پودر های رنگی دیگر نیازی به هزینه برای رنگ کردن بتن در مرحله نهایی نیست.

زیبایی ظاهری و ماندگاری بالا بتن اکسپوز رنگی

رنگدانه هایی که برای این بتن ها استفاده می شود هم به صورت مصنوعی و هم بصورت طبیعی قابل استفاده است. رنگ های مصنوعی از رنگ های معمولی گران تر اند و درصد خلوص بیش تری هم دارند. رنگ های مورد استفاده در آب حل نمی شوند و آن هم به علت خاصیت روغنی است که دارند. به همین دلیل از مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.

رنگ هایی که در بتن اکسپوز رنگی بکار می رود، رنگ های مایع اند. این رنگ ها را بیش تر برای سطوح استفاده می کنند تا اگر دچار آسیبی شد، فقط سطح رنگ آسیب دیده باشد.

بتن اکسپوز رنگی

اجرای بتن اکسپوز رنگی

اکسپوز رنگی به دو صورت که با توجه ب شرایط و امکانات و … است، انجام می شود.

1- قالب پیش ساخته: در این روش کار، اول باید شرایط کار بررسی شود تا با توجه به آن قالب آماده شود. در این روش باید مهندسین ناظر میزان فشاری که ریختن بتن روی قالب وارد می کند و میزان استحکام قالب ها را بررسی و ارزیابی کنند. قالب های مورد نظر باید از ایجاد تغییر شکل در زمان بتن ریزی جلوگیری کنند.

2- روش مرحله ای(بالا رونده): این روشش برای مواردی استفاده می شوند که نمی توان آن را در یک مرحله انجام داد. برای مثال بای دیواره های بلند و یا پله ها می توان از این روش استفاده کرد. ارتفاع کار یکسان نیست و باید بتن ریزی از ردیف های پایین انجام شود و به ردیف های بالا تر برسد. بعد از بتن ریزی هر ردیف باید کار خشک شود تا به مراحل بالا تر رسید.

روش های رنگ کردن بتن اکسپوز رنگی

برای اجرای دیوار بتنی اکسپوز رنگی یا  رنگ کردن بتن اکسپوز می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که در اینجا به چند مورد از آن می پردازیم:

1- رنگ های ساختاری: برای رنگ کرن با استفاده از این روش، قبل از ریختن بتن، رنگدانه ها رنگی و سخت کننده های رنگی با هم مخلوط می شوند.

2- رنگ کردن با استفاده از رنگدانه های اکسید صنعتی : استفاده از این روش رنگ کردن می توان بتن را در برابر عوامل زیادی از جمله نور خورشید، تغییرات آب و هوا و…. محافظت کند. استفاده از رنگدانه های اکسید صنعتی در بتن اکسپوز باعث می شود تا هزینه ها کاهش یابند و زیبایی بتن ماندگار تر شود.

رنگ کردن سطوح بتن بصورت مستقیم

اگر می خواهید سطح بتن را بصورت مستقیم رنگ کنید باید مراحلی را طی کنید:

1- تمیز کردن سطح بتن با آب گرم و صابون
2- استفاده از فسفات تری سدیم، درصورت وجود داشتن لکه های روغنی
3- خشک شدن سطح بتن اکسپوز
4- استفاده از پرایمر برای جذب بهتر رنگ به بتن
5- برای رنگ کردن بصورت دو لایه باید لایه اول خشک شود.

کاربرد بتن اکسپوز رنگی

بتن های اکسپوز رنگی دارای تنوع رنگ اند. همچنین مقاومت بسیار بالایی دارند که آن را به یک محصول پر کاربرد تبدیل کرده است. از کاربرد های این بتن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مورد استفاده در دکوراسیون داخلی و خارجی
2- دیزاین محوطه
3- مورد استفاده در پیاده رو ها و مسیر های پر تردد
4- کف ساختمان
5- در فضای دور استخر بکار می روند
6- در مسیر عبور وسایل نقلیه
7- احداث جاده ها

کاربرد بتن اکسپوز رنگی

آیا می توان بتن اکسپوز رنگی داشت؟

بتن اکسپوز که امروزه طراحان به دلیل مزایای فراوان از آن استقبال می کنند، معمولاً خاکستری (رنگی شبیه بتن) است. اما انواع بتن اکسپوز که به صورت سفارشی با رنگ های خاص و خاص تولید می شوند می توانند در نماهای داخلی و خارجی به طراحان کمک کنند.

این نوع سنگ نما به گونه ای طراحی شده است که نیازی به استفاده از مصالح دیگری چه به صورت ساده و چه رنگی بر روی آن نباشد. به همین دلیل در هنگام اجرا باید مواردی را در نظر گرفت تا سطح دیوارپوش بتنی تحت تأثیر قرار نگیرد.

بتن رنگی اکسپوز در چه مواردی کاربرد وسیعی دارد؟

کاربرد اصلی بتن اکسپوز رنگی اجرای آن بر روی دیوارهای داخلی محیط های اداری، کافه ها، رستوران ها، سالن های مهمانی، سینما، هتل ها، لابی ها، فضای مشترک برج ها، ساختمان ها و حتی داخل منازل مسکونی است. متناسب با طراحی داخلی این مجموعه و رنگ سایر عناصر، از بتن اکسپوز رنگی مناسب استفاده شده است. با این حال، این فرم خاص از بتن پیش ساخته را می توان در نماهای خارجی نیز استفاده کرد و رنگ های آن را می توان به عنوان مثال با کف های بتنی اکسپوز هماهنگ کرد.

این بتن در چه مناطقی قابل استفاده است؟

بتن اکسپوز رنگی مانند بتن اکسپوز معمولی می تواند با آسیب نرساندن به پوشش ساختمان و بهبود مقاومت سطح زیرین در برابر آب باران، رطوبت و افزایش و کاهش دمای هوا، خیال طراحان را راحت کند. واضح است که با توجه به ویژگی های بتن اکسپوز، این نوع نمای سنگی (چه طبیعی و چه رنگی) در هر منطقه جغرافیایی با هر نوع شرایط آب و هوایی قابل استفاده است.

مزایا بتن اکسپوز رنگی

بتن رنگی اکسپوز چگونه تولید می شود؟

برای ساخت این رنگ می توان از پودرهای رنگی یا رنگ مایع (عموما رزین های اکریلیک) استفاده کرد، اما به دلیل مقاومت کم رنگ مایع، بیشتر از پودرهای رنگی استفاده می شود. همچنین استفاده از رنگ طبیعی و رنگ مصنوعی در ساخت این ماده مهم است، اما رنگ مصنوعی به دلیل درجه خلوص بالاتر در برابر آب باران و رطوبت مقاومت بیشتری دارد.

این امکان استفاده از یک پوشش رنگ مصنوعی را در سطح خارجی فراهم می کند.

طیف رنگی گسترده در کنار سایر مزایای بتن اکسپوز از جمله سهولت در استفاده، انعطاف پذیری، مقاومت بیشتر و نصب در کوتاه ترین زمان ممکن، استفاده از این پوشش را برای طراحان توجیه می کند.

به همین دلیل توجه زیادی به استفاده از این دیوارپوش در معماری مدرن می شود. جهت خرید و اطلاع از قیمت بتن اکسپوز با ما در ارتباط باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *