بتن غیر مسلح چیست ؟

بتن غیر مسلح چیست؟ + تفاوت بتن مسلح و غیر مسلح

بتن غیر مسلح چیست؟ بتن غیر مسلح مخلوط سیمانی شامل سنگدانه ریز (ماسه) و سنگدانه درشت است که در آن تقویت کننده ای استفاده نشده و بیشتر برای کف پوش ساختمان و یا سنگفرش محیط کاربرد دارد. می توان گفت بتن غیر مسلح یکی از عناصر مهم در ساخت و ساز یک ساختمان است و همچنین در قسمت هایی از ساختمان که نیاز به استحکام کششی ندارد استفاده می شود.

بتن غیر مسلح به صورت مستقیم روی خاک قرار میگیرد و میتواند سپری برای بتن غیر مسلح جهت عدم ارتباط با خاک و آب باشد . بارزترین تفاوت بتن مسلح و غیر مسلح ترکیبات تشکیل دهنده و مقاومت آنها است. در بتن غیر مسلح بر خلاف بتن مسلح هیچ آرماتور فولادی، قطعات فلزی یا آرماتور وجود ندارد. مواد تشکیل دهنده آن سیمان، سنگدانه و آب است. طرح اختلاط بتن غیر مسلح معمولا 1:2:4 یا 1:3:6 است.

همانطور که بیان کردیم بتن غیرمسلح برای محیط بیرون و سنگفرش ها و کف سازی کاربرد دارد و زمانی که استحکام کششی مدنظر نباشد میتوان از این نوع بتن استفاده کرد. پایداری و مقاومت بتن غیرمسلح رضایت بخش بوده است.

وزن بتن غیر مسلح چقدر است؟

وزن بتن غیر مسلح از ۲۲۰۰ تا ۲۵۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب و مقاومت فشاری آن از ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع محاسبه شده است.

روش های ساخت بتن غیر مسلح چیست؟

ساخت بتن غیر مسلح به دو روش انجام میشود . در واقع اختلاط بتن غیر مسلح را می توان به صورت دستی یا با کمک ماشین آلات انجام داد:

روش دستی ساخت بتن غیر مسلح

مخلوط کردن با دست فقط برای پروژه های کوچک مجاز است.
استفاده از سکو یا دال فولادی تمیز و ضد آب به عنوان پایه برای اختلاط بتن ضروری می باشد.
سنگدانه درشت نیز پس از اختلاط کامل ماسه و سیمان اضافه میگردد.
انتهای کار آب اضافه میگردد تا مواد تشکلی دهنده به خوبی مخلوط شده و قوام حاصل شود.

بتن غیر مسلح

ساخت بتن غیرمسلح با ماشین

ترکیباتی همچون سیمان، سنگدانه درشت خشک و سنگدانه ریز از قبل وزن شده و در قیف های مناسب ریخته میشود.
بعد از حداقل چهار دور چرخش و قبل از مقدار موردنظر آب ، مواد خشک برای تولید بتن غیرمسلح اضافه میگردد . باید در حین حرکت مواد را مخلوط کنید.
قبل از گذشت 25 درصد از دوره اختلاط، باید با در نظر گرفتن نسبت آب به سیمان، مقدار کامل آب اضافه و کنترل شود.

بتن غیر مسلح چه مزایا و معایبی دارد؟

قیمت و هزینه بتن غیر مسلح مقرون به صرفه و مناسب است . اما مشکل اینجاست که در دراز مدت هزینه تعمیر و نگهداری برای جلوگیری از خرابی دربر خواهد داشت. همانطور که توضیح دادیم هیچ نوع تقویت کننده ای در بتن غیرمسلح استفاده نمیشود بنابراین سنگدانه بتنی هم نمی تواند مقاومت قابل قبولی را در بتن غیرمسلح ایجاد کند. به همین دلیل ممکن است در مدت زمان کوتاهی دچار فرسودگی شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد دیوار پوش در دکوراسیون داخلی منزل

در صورتی که از بتن غیرمسلح در پروژه خود استفاده کرده اید در نظر داشته باشید که فرکانس بالا و ضربه های متمرکز باعث ایجاد تنش قابل توجهی در سرتاسر اتصالات می شود. برای رفع این مشکل می توانید از الیاف فولادی، مش و سیم کنترل استفاده نمایید و یا میلگرد در بتن قرار دهید .

تفاوت ترکیبات این بتن در استحکام و ضعف آن نهفته است. یعنی تحت فشار قوی اما تحت کشش ضعیف قرار دارد. این بدان معنی است که یک دال بتنی جامد می تواند وزن زیادی را تحمل کند، اما می تواند به راحتی تحت فشار شدید ترک بخورد. استفاده از بتن غیرمسلح در پروژه های بزرگ محدودیت دارد. این بتن جهت استفاده برای لایه های همکف کاربرد دارد و پایه خوبی برای تن غیرمسلح ایجاد میکند. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع ویژگی ‌های دکوراسیون مدرن را مطالعه فرمایید.

حداکثر ضخامت بتن غیر مسلح چقدر است؟

در رابطه با ضخامت بتن غیر مسلح میتوان گفت که کف های غیر مسلح ضخامتشان بین 1 تا 3 سانتی متر بیشتر از کف های مسلح است. طرح بتنی از سیمان و سنگدانه بیشتری استفاده شده و ضخیم تر است در حالی که طرح مسلح یا در اصطلاح تقویت شده با الیاف فولادی ساخته شده است و نازک تر است.
از طرفی استفاده از مخلوط های بتنی پلاستیکی، که انقباض کم و طرح‌های اسلب غیرمسلح دارند ، ضروری است. به یاد داشته باشید که مخلوط‌های فقط آب، باعث افزایش مشکلاتی همچون جمع شدگی در آن خواهد شد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع روان کننده بتن چیست را نیز بخوانید.

بتن غیر مسلح

تفاوت بتن مسلح و غیر مسلح چیست؟

تفاوت اصلی بین بتن مسلح و غیر مسلح ترکیب آنهاست. بتن غیر مسلح از سیمان، آب، ماسه و سنگدانه ها ساخته می شود این در حالی است که در بتن مسلح علاوه بر این مواد، از آرماتور و میلگرد فولادی نیز استفاده خواهد شد. این تفاوت در ترکیب تاثیر مستقیمی بر استحکام و ضعف بتن غیر مسلح دارد . این یعنی بتن های غیرمسلح در برابر فشار قوی و در برابر کشش ضعیف عمل میکنند.
بنابراین یک تایل بتنی جامد قابلیت تحمل وزن قابل توجهی را دارد اما زیر فشار شدید ممکن است ترک خورده و حتی بشکند. در واقع کاربد این نوع بتن برای لایه های همکف می باشد تا بتواند پایه و زیرساختی برای بتن مسلح ایجاد کند و توصیه میشود که در پروژه های کوچک استفاده شود.

در مقایسه با بتن غیر مسلح ، بتن مسلح استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار زیاد و حتی کشش دارد. بهمین دلیل بتن مسلح یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی با تحمل بالا در برابر فشار ، کرنش باد و هرگونه کشش است. از بتن مسلح با توجه به ویژگی های ذکر شده در ساخت بناها و پل های سنگین و حتی جاده ها استفاده میشود .

مزیت مهم بتن مسلح را می توان مقاومت در برابر ترک خوردگی و همچنین نگهداری آسان با دوام بالا می باشد . در این میان تنها نقطه ضعف این نوع بتن را باید هزینه کل اولیه که که بیشتر از بتن های غیر مسلح است ، بیان کرد. پیشنهاد می‌شود مقاله دیگر ما با موضوع  بتن اکسپوز را نیز بخوانید.

جمع‌بندی

به طور کلی بتن مسلح نشده و بتن مسلح مصارف خاص خود را دارند. این تا حد زیادی به الزامات و مشخصات پروژه بستگی دارد. اما صادقانه باید بگوییم که بتن مورد نظر برای بسیاری از سازه ها مناسب نیست. زیرا از نظر مقاومت در مقابل فشارهای ناشی از ارتعاش باد و موارد دیگر نسبتاً ضعیف است. برای خرید بتن آماده با توجه به نوع پروژه خود می توانید با کارشناسان ما در آشیان نو تماس بگیرید.

1 دیدگاه

  • علیرضا

    من تازه فهمیدم فرق بتن مسلح وغیر مسلح چیه. دست شما درد نکنه خیلی خوب توضیح دادید.

  • ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *