اگر به بتن آب ندهیم چه میشود

اگر به بتن آب ندهیم چه میشود⚠️+ علت آب دادن به بتن

یکی از مهمترین بخش‌های ساختمان بتن ریزی آن می‌‌باشد، حال چه به جهت استحکام سازه باشد و چه به جهت زیبا سازی آن؛ با در نظر گرفتن این نکته مراقبت از بتن در زمان ساخت ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. یکی از مهمترین کارهایی که باید در زمان بتن ریزی و یا بعد از بتن ریزی انجام شود، آب دادن به بتن می‌‌باشد. در این پست آموزشی قصد داریم با استفاده از دانش مشاورین کارخانجات تولیدی بتن آشیانو، به سوال « اگر به بتن آب ندهیم چه میشود » یک پاسخ جامع و کامل بدهیم. البته آب دادن اصول و قواعد خاصی دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله تمامی آن ها را بررسی کنید. 😏👌🏻

اگر به بتن آب ندهیم چه میشود؟

اگر پست آموزشی « علت ترک خوردن بتن » را مطالعه نموده باشید، می‌دانید که بتن اگر به صورت خشک و بدون آب سفت شود، پوک خواهد شد. یک بتن پوک نیز استحکام کافی ندارد و با قدرت دست یک انسان می‌تواند خم و شکسته شود. لازم به ذکر است که در صنعت ساخت و ساز چندین نوع بتن ضد آب هم داریم که در فرآیند ساخت آن از آب استفاده می‌شود و یا طرح اختلاط بتن به نحوی است که نباید پس از بتن ریزی از آب استفاده شود، به همین دلیل است که در پست آموزشی بتن ضد آب چیست، تمامی این موارد را بررسی کرده ایم.

بتن به صورت کلی از آب، سیمان و سنگ دانه تشکیل شده است و می‌توان گفت که چسب این ملات سیمان می‌‌باشد. بتن ریزی که در فرآیند گرمازا است موجب از بین رفتن رطوبت بتن می‌شود و در نتیجه سیمان به درستی وظیفه خود را انجام نخواهد داد و چست آن از بین میرود. هدف از آب دادن به بتن پس از بتن ریزی، کنترل دمای سطح و تامین رطوبت مورد نیاز سیمان واستحکام بهتر و بیشتر بتن می باشد. لازم به ذکر است که آب دادن به بتن باید با توجه طرح اختلاط و همچنین نظر مهندس مرتبط با آن صورت گرفته و نباید به صورت خودسر به آن آب داده شود.

چند ساعت بعد از بتن ریزی باید آب داد

چند ساعت بعد از بتن ریزی باید آب داد؟

پاسخ به این سوال بستگی به دمای محیط و همچنین تکنولوژی تولید بتن دارد، اما اگر بخواهیم یک پاسخ عمومی مطرح کنیم 2 الی 4 ساعت پس از بتن ریزی آب دادن به بتن شروع می‌شود. البته اگر مرطوب کننده بتن به صورت الیاف صنعتی استفاده شده باشد، این زمان با تاخیر بیشتری همراه خواهد بود. در صورتی که دمای هوا بالا باشد، ابتدا روی سطح بتن با پلاستیک کاور می‌شوند و سپس آب هر 3 ساعت یک بار به بتن آب داده می‌شود تا عملکرد خود را به خوبی حفظ کند.

بتن تا چند روز نیاز به آب دادن دارد؟ | بتن چه میزان آب نیاز دارد؟

در پست آموزشی « چگونه سیمان را ضد آب کنیم؟ » اشاره کردیم که مدت زمان آب دادن به بتن و سیمان به نوع سازه و همچنین شرایط جغرافیایی آن بستگی دارد. در حالت عموم 25 تا 30 روز بتن نیاز به آب دارد. اما اگر بتن ضد آب و یا سیمان ضد آب در طرح اختلاط بتن استفاده شده باشد، شرایط کاملا متفاوت خواهد بود. نکته بعدی که برای آب دادن به بتن باید مد نظر قرار دهید، روکش های روغنی است که روی سطح بتن قرار می‌گیرد تا میزان تبخیر آب بتن را کنترل کند.

یکی از مهمترین سوالاتی که باید قبل از نحوه آب دادن به بتن بررسی کنید، میزان آن است. در معماری کن زمانی که میخواستند شرایط بتن را بهینه کنند، آن را غرق در آب می‌کردند که اساس اشتباه است. معمولا 50 تا 60 درصد میزان بتن ریزی شده آب به آن داده می‌شود. آب دادن به بتن بعد از بتن ریزی باید با یک جدول زمانی تعیین شده و در مقدار مشخص باشد. اگر قرار است به صورت سنتی با استفاده از شلنگ و یا ظرف به بتن آب داده شود، تعداد آن در روزهایی که بتن نیاز به آب دارد، حائز اهمیت خواهد بود.

آب دادن به بتن در فصل سرما

اگر دقت کرده باشید در هوای سرد بتن ریزی کمتر انجام شده و اگر قرار به بتن ریزی باشد، از تایل های بتنی به عنوان مکمل نیز استفاده می‌شود. با توجه به این که بتن یک فرآیند گرما زا است و همین موضوع موجب تبخیر آب بتن می‌شود، شرایط و نحوه آب دادن به بتن در فصل سرما سخت تر خواهد شد. چرا که آب دادن غیر اصولی به بتن در فصل سرما خود می‌تواند موجب ترک خوردن سطح بتن شود. یکی از مهمترین علت های ترک خوردن بتن در فصل سرما، انجماد قطرات آب در لایه های زیرین بتن می‌‌باشد. برای انجماد بتن دمای زیر صفر لازم نیست، بلکه فرایند انجماد از 4 درجه شروع و تا 0 درجه کامل می‌شود.

دقت کنید که آب دادن به بتن در دمای زیر صفر شرایط کاملا متفاوتی خواهد داشت. به همین دلیل در طرح اختلاط بتن از ضد یخ استفاده می‌شود تا میزان انجماد قطرات آب در بتن را به کمترین میزان ممکن برسانند. برخی از کارخانجات تولیدی بتن مانند آشیانو از الیاف صنعتی و یا روان کننده های خاص استفاده می‌کنند که در دمای پایین نیز کیفیت بتن حفظ شود. اگر فرایند آب دادن به بتن در فصل سرما به درستی انجام نشود، آسیب جدی به استحکام و ظاهر بتن خواهد رسید. به همین دلیل، بسیار مهم است که پس از بتن ریزی از عایق دمایی استفاده شده و سپس مراحل آب دادن به بتن پیگیری و انجام شود.

آب دادن بتن در فصل سرما

آب دادن به بتن در تابستان

با توجه به این که سرعت تبخیر آب در تابستان افزایش پیدا می‌کند، می‌توان انتظار داشت که مراحل و تعداد روزهای آب دادن به بتن پس از بتن ریزی بیشتر باشد. در غیر این صورت سوختن و پوک شدن بتن به علت کم آبی بتن امری طبیعی خواهد بود. قبل از این که بخواهیم در مورد آب دادن به بتن در تابستان صحبت کنیم، لازم است که عایق کردن بتن و جلوگیری از تبخیر آب بتن را بررسی نماییم. در این بخش نیز مانند بخش قبل می‌توان از کاور پیچ کردن سطح بتن و یا مکمل های روغنی برای کاهش میزان تبخیر آب بتن استفاده کرد. اما نکته بسیار مهم و ضروری همخوانی مواد بکار رفته با طرح اختلاط بتن می‌‌باشد.

به یاد داشته باشید که فرایند بتن ریزی در فصل تابستان سریع انجام می‌شود، چرا که بتن زودتر از حالت عادی خشک می‌شود. اما نکته بسیار مهم و ضروری که باید مد نظر قرار دهید طرح ریزی برای عملیات هیدراتاسیون با استفاده از روش های قطره ای می‌‌باشد. در فصل تابستان آب دادن مستر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به همین دلیل روش‌های سنتی آب دادن به بتن توصیه نمی‌شود.

آب دادن به بتن در تابستان

آب دادن بتن فونداسیون

یکی از مهمترین مراحل آب دادن به بتن ویژه فونداسیون می‌‌باشد، چرا که عموم افراد درک درستی نسبت به آن ندارند و به همین دلیل نیز برنامه ریزی مناسبی برای آن انجام نمیدهند. اگر بخواهیم به آموزه های سنتی آب دادن به بتن نگاه کنیم، پس از سفت شدن بتن فونداسیون باید آب دادن را شروع کنیم، درصورتی که این موضوع اشتباه است. زمانی آب دادن به بتن شروع خواهد شد که جریان آب، سنگ ریزی های روی ملات بتن را جا به جا نکند. چرا که آب دادن به بتن با فشار زیاد در زمان نامناسب آسیب جدی به بتن خواهد زد و موجب افزایش مدت زمان جوش خوردن بتن می‌شود. از طرفی رطوبت خاک و همچنین شرایط محیطی نیز روی آن تاثیر بسزایی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

از دیگر مواردی که در آب دادن به بتن فونداسیون باید مد نظر قرار دهید، وجود یک محافظ روی سطح بتن می‌‌باشد، محافظی که وزن وارد به آن را در کمترین میزان ممکن نگه دارد و به نوعی نیروی حاصله از آن را تقسیم کند. به همین دلیل است که مهندسین با تجربه زمانی که برای آب دادن به بتن فونداسیون برنامه ریزی می‌کنند یک گارد محافظ از میلگرد قرار میدهند تا کمترین فشار به بتن در یک هفته اول وارد شود. در مابقی 2 تا 3 هفته بعد نیز از قرار دادن تجهیزات و وسایل سنگین روی آن خود داری می‌کنند. برخی خلاف باور عموم که فکر می‌کنند در زمان آب دادن به بتن هر کاری با آن می‌توان کرد و با همین کار به بافت بتن اسیب میزنند.

زمان آب دادن به بتن سقف و نحوه آن

به توجه به شرایط خاص بتن ریزی سقف، نحوه آب دادن به آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. آب دادن به بتن سقف بر خلاف بتن کف باید به صورت مستمر انجام شود و به اصطلاح بتن خیس نگه داشته شود. در صورتی که آب و هوا برای بتن ریزی مساعد باشد، 3 روز زمان نیاز است تا بتن شرایط ثبات خود را به دست آورد و در این مدت باید بافت آن خیس نگه داشته شود و آب با یک جریان ضعیف و مستمر به بافت بتن آب برسد. در صورتی که شرایط آب و هوایی نامساعد باشد، بتن 7 روز خیس نگه داشته می‌شود و این تکنیک با دقت بالا و همچنین اضافه کردن الیاف مصنوعی به آب انجام خواهد شد. پس از مدت زمان ذکر شده آب به صورت برنامه ریزی شده به سطح بتن خواهد رسید و نیازی نیست که بتن همیشه خیس باشد.

آب دادن بتن در تابستان

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت کامل و جامع در مورد مراحل و نحوه آب دادن به بتن پس از بتن ریزی صحبت کردیم. در صورتی که سوال و چالشی برای شما ایجاد شده است در بخش نظرات با متخصصین کارخانجات تولید بتن پیش ساخته آشیانو مطرح سازید. در پایان اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده ارائه دهیم، باید بگوییم که بافت بتن از سنگ دانه، آب و سیمان تشکیل شده است. با توجه به این که سیمان مانند چسب ملات عمل می‌کند، یک فرایند گرما زا است که موجب از بین رفتن رطوبت بتن و افزایش دما می‌شود. در صورتی که دما و رطوبت به حالت عادی برنگردد، بتن سوخته شده و مقاومت خود را دست میدهد.
در فصول گرم سال میزان آب دادن به بتن بیشتر می‌شود و از یک عایق پلاستیکی و یا روغنی برای کاهش میزان تبخیر آب استفاده می‌شود. در فصول سرد سال نیز با دمای کمتر 5 درجه سانتیگراد متخصصین تمام تلاش خود را به کار خواهند گرفت تا با کاهش دمای انجماد و همچنین محافظت از بافت بتن فرایند ترک زدن و پوک شدن بتن را به صفر برسانند. دقت کنید که طرح اختلاط، تکنولوژی تولید و همچنین نحوه بتن ریزی در آب دادن پس از بتن تاثیر بسزایی دارد. اگر از مطالعه این پست آموزشی لذت بردید، کارخانجات تولید بتن آشیانو را در شبکه های اجتماعی خود به دیگران نیز معرفی کنید. ❤ چرا که افراد بسیار زیادی برای نوسازی و بازسازی خانه خود به خدمات ما نیاز خواهند داشت.

سوالات متداول:

اگر به بتن آب ندهیم چه میشود؟
بتن اگر به صورت خشک و بدون آب سفت شود، پوک خواهد شد. یک بتن پوک نیز استحکام کافی ندارد و با قدرت دست یک انسان می‌تواند خم و شکسته شود.

چند ساعت بعد از بتن ریزی باید آب داد؟
پاسخ به این سوال بستگی به دمای محیط و همچنین تکنولوژی تولید بتن دارد، اما اگر بخواهیم یک پاسخ عمومی مطرح کنیم 2 الی 4 ساعت پس از بتن ریزی آب دادن به بتن شروع می‌شود. البته اگر مرطوب کننده بتن به صورت الیاف صنعتی استفاده شده باشد، این زمان با تاخیر بیشتری همراه خواهد بود.

1 دیدگاه

  • بهرامیان

    سلام. وقت بخیر. آب دادن بتن در فصل سرما به علت یخ زدگی آب باید خیلی با دقت انجام بشه وگرنه باعث کاهش دوام بتن میشه.

  • ارسال دیدگاه

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *